Ἡ τεχνικὴ ἐξέλιξη καὶ ἡ καλλιτεχνικὴ πρόοδος στοὺς νεολιθικοὺς οἰκισμούς τῆς περιοχῆς Ἁλμυροῦ

Τεχνικὴ ἐξέλιξη καὶ καλλιτεχνικὴ πρόοδος

Ἡ τεχνικὴ ἐξέλιξη τοῦ νεολιθικοῦ ἀνθρώπου ἦταν ἀσφαλῶς μία συνεχής, διαχρονική, μακροχρόνια πορεία. Στηριζόταν σὲ ἀτομικὲς κυρίως, ἄν ὄχι ἀποκλειστικῶς,  πρωτοβουλίες, σὲ πρωτοποριακὲς ἰδέες καὶ σκέψεις φωτισμένων ἀνθρώπων, σὲ ξαφνικὲς ἐμπνεύσεις καὶ τυχαῖες καὶ μεμονωμένες ἀνακαλύψεις. Τέτοια βήματα  προόδου καὶ ἐξέλιξης δὲν μπορεῖ    νὰ ἦταν προνόμια ἀνθρώπων κάποιων μόνο οἰκισμῶν. Παρουσιάζονταν διαχρονικῶς σὲ ὅλους  τοὺς οἰκισμούς, ὄχι βεβαίως τὴν ἴδια ἐποχὴ παντοῦ.    .

Ἡ εὕρεση καὶ ἡ ἐπιλογὴ τοῦ καταλληλότερου χώματος γιὰ τὴν καλύτερη καὶ ἀνθεκτικότερη ποιότητα τοῦ πηλοῦ, τὸ  κοσκίνισμα καὶ τὸ  καθάρισμα τοῦ χώματος  ἀπὸ πρόσθετα ἀκατάλληλα καὶ ἐπιβλαβῆ ὑλικά, ἡ ἀνάμιξη τοῦ καθαροῦ πηλοῦ μὲ βελτιωτικὰ τῆς ποιότητάς του ὑλικά, ἦταν βήματα προόδου.

Εἶναι μᾶλλον ἀδύνατον νὰ ἐξακριβωθεῖ    σὲ ποιὸν  ἀπὸ τοὺς νεολιθικοὺς οἰκισμοὺς τῆς εὐρύτερης περιοχῆς τοῦ Ἁλμυροῦ πρωτοπαρουσιάστηκε τὸ  καθένα  ἀπὸ τὰ βήματα αὐτὰ τῆς προόδου ἤ ἐὰν ἡ κάποια συγκεκριμένη ἀνακάλυψη ἤ  κάποια τεχνικὴ βελτίωσης ἦταν ἔμπνευση καὶ δημιουργία ἐγχώρια τῶν νεολιθικῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς Ἁλμυροῦ ἤ τὴν  διδάχτηκαν ἀπὸ ἄλλους πρωτοπόρους.

Τέτοια βήματα σταδιακῆς τεχνικῆς ἐξέλιξης καὶ καλλιτεχνικῆς προόδου τοῦ νεολιθικοῦ ἀνθρώπου ἦταν ἐπίσης ἡ ἐπιδίωξη γιὰ τὴν ἐπίτευξη διαφορετικῶν ἀποχρώσεων τοῦ πηλοῦ, ἡ ἀποτελεσματικότερη ἀποξήρανση τῶν πήλινων ἀντικειμένων, τὸ  ψήσιμὸ τους στὴν καταλληλότερη θερμοκρασία, τὸ  λουστράρισμά τους ἐσωτερικῶς καὶ ἐξωτερικῶς, ἡ καλύτερη στεγανοποίηση τῶν ἀποθηκευτικῶν ἀγγείων καὶ ἄλλα παρόμοια.

Θὰ ἦταν πολὺ ἐνδιαφέρον ἐὰν ἦταν δυνατὸν νὰ ἐντοπισθοῦν  ὥστε   νὰ γνωρίζουμε τοὺς τόπους  καὶ τοὺς ἀνθρώπους ποὺ  στάθηκαν πρωτοπόροι στὸ καθένα  ἀπὸ αὐτὰ τὰ βήματα προόδου. Αὐτὸ ὅμως δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ γίνει.

Χαρακτηριστικὰ βήματα προόδου, τῶν ὁποίων ἐπίσης δὲν μποροῦμε νὰ γνωρίζουμε τοὺς πρώτους ἐμπνευσμένους δημιουργούς, ἦταν  ἡ ἐπικόλληση κατάλληλων καὶ διαφορετικῶν, ἀνάλογα μὲ τὴν χρήση τῶν ἀγγείων, χερουλιῶν, μεγάλων ἤ μικρῶν, συμπαγῶν ἤ διάτρυτων, διακοσμημένων ἤ μή, ἡ κατασκευὴ καπακιῶν διαφόρων μορφῶν καὶ χρήσεων, ἡ διαμόρφωση τοῦ κατάλληλου πυθμένα τῶν ἀγγείων, ἀνάλογα μὲ τὴ χρήση τους καὶ τὸν προορισμὸ τους, ἡ κατασκευὴ μέσων διευκόλυνσης τῆς ἐκροῆς τῶν ἐναποθετημένων σ’ αὐτὰ ὑγρῶν, ἡ ἐγχάρακτη, ἡ πλαστικὴ καὶ ἡ χρωματικὴ διακόσμηση τῶν διαφόρων ἀγγείων, ἡ χρησιμοποίηση κατάλληλων ἐργαλείων καὶ συνεχῶς τελειοτέρων μεθόδων, ἡ χρησιμοποίηση τροχοῦ ἦταν ἀποτέλεσμα ἀλλεπάλληλων συνεχῶν ἀτομικῶν ἐμπνεύσεων καὶ ἐπιτεύξεων κάποιων προοδευτικῶν καὶ ἐμπνευσμένων τεχνιτῶν.

Γιὰ νὰ γίνουν πραγματικότητα ὅλα  αὐτὰ τὰ βήματα τῆς προόδου καὶ τῆς ἐξέλιξης τοῦ νεολιθικοῦ ἀνθρώπου ἀσφαλῶς καὶ χρειάστηκε νὰ περάσουν πολλὰ χρόνια. Οἱ πρῶτοι δημιουργοί τους ἦταν  ἀσφαλῶς καὶ πρέπει νὰ θεωροῦνται πρωτοπόροι καὶ ἐφευρέτες. Στὴν ἐποχή τους ἀσφαλῶς καὶ προκαλοῦσαν τὸν θαυμασμὸ τῶν συγχρόνων τους.

Τέτοιες βελτιώσεις γρήγορα γίνονταν γνωστὲς καὶ  στοὺς ἄλλους κατασκευαστὲς τοῦ ἴδιου ἤ καὶ ἄλλων γειτονικῶν οἰκισμῶν μὲ ἀποτέλεσμα τὴν εὐρύτερη διάδοση τῶν νέων αὐτῶν τεχνικῶν μεθόδων ἀλλὰ καὶ τὴν δημιουργία καὶ ἀνάπτυξη ἐμπορικῶν σχέσεων καὶ ἐπικοινωνιῶν καὶ ταυτόχρονα τὴν πνευματικὴ ἀνάπτυξη καὶ ἀνταλλαγὴ ἰδεῶν καὶ νοοτροπιῶν.

Ἔτσι πραγματοποιοῦνταν ἡ συνολικὴ προοδευτικὴ πορεία τῶν νεολιθικῶν ἀνθρώπων, τῆς περιοχῆς τοῦ Ἁλμυροῦ. Οἱ δεκαοκτὼ νεολιθικοὶ  οἰκισμοὶ  τοῦ Ἁλμυροῦ μποροῦσαν νὰ ἐπικοινωνοῦν καὶ  πρέπει νὰ ἐπικοινωνοῦσαν εὔκολα μεταξύ τους, ἀφοῦ δὲν ὑπῆρχαν ἀξεπέραστα ἀνάμεσά τους μεγάλα ἐμπόδια καὶ ἔτσι ἀντάλασσαν ἰδέες καὶ προϊόντα.

Ἡ   περιοχὴ τοῦ  Ἁλμυροῦ ἦταν εὐκολοδιάβατη καὶ οἱ διάφοροι νεολιθικοὶ  οἰκισμοί  της ἦταν εὔκολα  προσπελάσιμοι σὲ ὅλους. Αὐτὲς οἱ συνθῆκες εὐνοοῦσαν τὴν ἐπικοινωνία καὶ τὴν καλλιέργεια φιλικῶν, συγγενικῶν, κοινωνικῶν καὶ διακοινοτικῶν σχέσεων καὶ ἐπαφῶν μεταξὺ τῶν κατοίκων τῶν διαφόρων νεολιθικὼῶν οἰκισμῶν.